Feltstudie 2.7

Naturen som formidler

ved Mia Christina Broe Jakobsen - kirke- og kulturmedarbejder og mag.art. i kunsthistorie og formidling

Naturen drager os som aldrig før. Måske er det den moderne verdens mangel på kontakt med naturen, der skaber en dyb længsel. Måske er det Gud, der kalder på os gennem sit frie og frodige skaberværk. Måske er det begge dele. Under alle omstændigheder har mange mennesker i vores tid en længsel efter mere natur. Så meget at man endda taler om en ‘grøn spiritualitet’. Hvordan kan vi fra kirkens side slå følgeskab med mennesker, der søger Gud i naturen? Hvordan kan vi bruge naturen i vores eget åndelige liv?

Naturen er fuld af muligheder for at søge Gud sammen, tale om Guds perspektiv, gå ind i stilhed og bøn og generelt være sammen med mennesker på en anden og måske friere måde end andre steder. Der er rummeligt, højt til himlen, og vi behøver ikke forstå alt for at være med.

Mia Christina Broe Jakobsen er oprindeligt mag.art. i kunsthistorie og formidling og arbejder pt. som kirke- og kulturmedarbejder. Hun har arbejdet med skovkirke, forbindelsen mellem krop og natur, den kontemplative tradition og bøn i bevægelse i flere år og her igennem formidlet til mennesker i alle aldre og fra mange forskellige baggrunde.